Följande gäller för BKP:ers behörighet till information om en fullmakt

Publicerat: 2021-09-10 14:50

1. Om en BKP har fått en kundfråga (IsCustomer-request) och svarat ja, så är BKP:n behörig att få information om fullmakten.

2. Om en BKP har fått en kundfråga (IsCustomer-request) och svarat nej, så är BKP:n inte behörig att få information om fullmakten. Men BKP:n kan ändra svaret på kundfrågan till ett ja-svar. BKP:n blir då behörig att få information om fullmakten.

3. Om en BKP inte har fått en kundfråga på en fullmakt så kan BKP:n ändå fråga Fullmaktskollen om det finns en gällande fullmakt för en person eller organisation. BKP:n måste då också ange vem som är fullmaktshavare och intyga att det föreligger ett kundförhållande mellan BKP:n och fullmaktsgivaren. Då skapar Fullmaktskollen en kundfråga med ett ja-svar och BKP:n blir behörig att få information om fullmakten.

En BKP som har svarat ja på en kundfråga för en given fullmakt har en "prenumeration" på den fullmakten. Fullmaktskollen skickar alltid meddelanden om förändringar till alla BKP:er som prenumererar på fullmakten. Exempel på förändringar är att fullmaktsgivaren återkallar fullmakten eller ändrar på fullmaktens giltighetstid.

Det finns ett antal end-points om kan användas för att söka efter besvarade kundfrågor, ändra svar på kundfrågor eller söka efter fullmakter som BKP:n inte tidigare tagit emot.

Fr o m version 2021.3 finns också en ny end-point

GET api/v1/PresenteeParty/SetIsCustomer

Denna ger BKP:n möjlighet att genom ett enda anrop ändra svar på en kundfråga för alla fullmakter på en person eller organisation och få ev gällande fullmakter "pushade" till det egna systemet.

Nedan följer en beskrivning av relevanta end-points och deras funktion.

 


 

1. Sök efter besvarade kundfrågor

POST api/v1/POA/SearchCustomerResponse

Anropet innehåller antingen personnummer/organisationsnummer eller namnet på fullmaktsgivaren som sökbegrepp. Som tillägg kan resultatet begränsas till att bara returnera obesvarade kundfrågor. Antalet rader i resultatet kan begränsas och dessutom kan bestämmas i vilken ordning resultatet ska sorteras. Det finns ofta ingen anledning att begränsa antalet rader om sökningen görs på person- eller organisationsnummer eftersom antalet träffar borde bli ganska få.

Ett anrop kan se ut så här

<POASearchCustomerResponseRequest xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://api.fullmaktskollen.se/">
	<Count>999</Count>
	<Filter>196211262834</Filter>
	<HideAnsweredCustomerRequests>false</HideAnsweredCustomerRequests>
	<OrderBy>Status</OrderBy>
	<Scope>RegistrationNumber</Scope>
	<Skip>0</Skip>
	<SortDirection>Descending</SortDirection>
</POASearchCustomerResponseRequest>

 

Svaret kan se ut så här

<POASearchCustomerResponseResponse xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://api.fullmaktskollen.se/">
	<Data>
		<POAWithResponseListData>
			<AgentName>Agent1</AgentName>
			<CustomerRequestDate>2017-10-25T17:16:51.227</CustomerRequestDate>
			<CustomerResponseDate>2020-05-26T19:00:17.66</CustomerResponseDate>
			<IsCustomer>true</IsCustomer>
			<Name>Test Persson</Name>
			<Number>196211262834</Number>
			<POACustomerResponseId>6750</POACustomerResponseId>
			<POAId>d240913b-0c8b-4ec4-8f2d-5a2158bf1846</POAId>
			<Status>Signed</Status>
			<Type>InformationPrivate</Type>
			<ValidFrom>2017-10-25T17:16:51.227</ValidFrom>
			<Validity>UntilFurtherNotice</Validity>
		</POAWithResponseListData>
		<POAWithResponseListData>
			<AgentName></AgentName>
			<CustomerRequestDate>2020-08-05T14:28:36.567</CustomerRequestDate>
			<CustomerResponseDate>2020-08-05T14:28:36.55</CustomerResponseDate>
			<IsCustomer>false</IsCustomer>
			<Name>Test Persson</Name>
			<Number>196211262834</Number>
			<POACustomerResponseId>6909</POACustomerResponseId>
			<POAId>0fff518e-1a9a-45c9-93b6-a70f97b7cacb</POAId>
			<Status>Unknown</Status>
			<Type>Unknown</Type>
			<Validity>Unknown</Validity>
		</POAWithResponseListData>
	</Data>
	<Throttled>false</Throttled>
	<TotalCount>2</TotalCount>
</POASearchCustomerResponseResponse>

I exempelsvaret ovan så listas två kundfrågor, en som är besvarad med "true" där informationen om fullmakten är synlig och en där kundfrågan har besvarats med "false" där informationen om fullmakten är dold. I det senare fallet är BKP:n inte behörig att få information om den fullmakten.

 


 

2. Ändra svar på en redan besvarad kundfråga

POST api/v1/PresenteeParty/SetIsCustomer

Svaret på kundfrågan kan ändras till ett ja-svar.

Anropet innehåller fullmaktens unika identitet (POAId) och true/false.

<PresenteePartySetIsCustomerRequest xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://api.fullmaktskollen.se/">
	<IsCustomer>true</IsCustomer>
	<POAId>e37fb168-630b-47fd-bae9-f6ad5135b9af</POAId>
</PresenteePartySetIsCustomerRequest>

Anropet returnerar 204 No content om det lyckas.

Eftersom svaret på kundfrågan har ändrats till ett ja-svar så är BKP:n nu behörig att få information om fullmakten och kan t ex hämta informationen med anropet

POST api/v1/POA/Get

 


 

3. Sök efter kundfrågor, ändra svar och få information om fullmakten

GET api/v1/PresenteeParty/SetIsCustomer

Fr o m version 2021.3 finns en ny end-point som både ändrar svar på kundfrågor och därefter "pushar" information om fullmakten till BKP:n

Genom att ange URL-parametrar kan anropet skicka person- eller organisationsnummer, true/false (svaret på kundfrågan) och true/false om information ska "pushas" till det egna systemet.

Exempel på anrop:

GET api/v1/PresenteeParty/SetIsCustomer?grantorNumber=190007069800&isCustomer=true&resendValidPoas=true

 

- grantornumber innehåller person/organisationsnummer

- isCustomer innehåller svaret på kundfrågan (true/false)

- resendValidPoas innehåller true/false som styr om informationen om fullmakten ska skickas

Om det finns flera gällande fullmakter för fullmaktsgivaren så skickas samtliga till BKP:n. Anropet kan även användas om svaret på kundfrågan tidigare besvarats med true.

 


 

4. Sök efter förekomsten av en fullmakt utan tidigare kundfråga

api/v1/PresenteeParty/VerifyCustomer

I de fall BKP:n vill ha information om en fullmakt, men inte tidigare har besvarat en kundfråga för en person eller organisation så kan anropet VerifyCustomer användas.

Exempel

<PresenteePartyVerifyCustomerRequest xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" xmlns="http://api.fullmaktskollen.se/">
	<AgentRegistrationNumber>166677889906</AgentRegistrationNumber>
	<GrantorRegistrationNumber>196211262834</GrantorRegistrationNumber>
	<IsCustomer>true</IsCustomer>
	<IsPrivate>true</IsPrivate>
</PresenteePartyVerifyCustomerRequest>

Anropet innehåller

- Fullmaktsgivaren person/organisationsnummer

- Fullmaktshavarens organisationsnummer

- Svaret på kundfrågan (true/false)

- En flagga (true/false) som  anger om fullmaktsgivaren är en organisation eller en person.

Resultatet listar information om alla ev gällande fullmakter. För varje gällande fullmakt så anges

- Fullmaktens unika identitet (POAId)

- Fullmaktsgivarens namn

- Fullmaktsgivarens person/organisationsnummer

- Senaste tidpunkt då information om fullmakten hämtades av eller skickades till BKP:n

<PresenteePartyVerifyCustomerResponse xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://api.fullmaktskollen.se/">
  <Customers>
	<PresenteePartyVerifyCustomerInformation>
	  <POAId>5d55aa4f-428c-46b7-8d45-c8641d55a419</POAId>
	  <Name>Test Persson</Name>
	  <RegistrationNumber>196211262834</RegistrationNumber>
	  <ReceivedPOADate>2021-06-21T16:46:46.967</ReceivedPOADate>
	</PresenteePartyVerifyCustomerInformation>
	<PresenteePartyVerifyCustomerInformation>
  </Customers>
</PresenteePartyVerifyCustomerResponse>

 

Använd VerifyCustomer med mer information i svaret

Svaret från anropet kan också visa mer data om ShowExtendedData sätts till true i anropet, t ex

<PresenteePartyVerifyCustomerRequest xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" xmlns="http://api.fullmaktskollen.se/">
	<AgentRegistrationNumber>166677889906</AgentRegistrationNumber>
	<GrantorRegistrationNumber>196211262834</GrantorRegistrationNumber>
	<IsCustomer>true</IsCustomer>
	<IsPrivate>true</IsPrivate>
	<ShowExtendedData>true</ShowExtendedData>
</PresenteePartyVerifyCustomerRequest>

Anropet innehåller

- Fullmaktsgivaren person/organisationsnummer

- Fullmaktshavarens organisationsnummer

- Svaret på kundfrågan (true/false)

- En flagga (true/false) som anger om fullmaktsgivaren är en organisation eller en person.

- En flagga (true/false) som anger om svaret ska innehålla mer data om fullmakten

 

Resultatet listar information om alla ev gällande fullmakter. För varje gällande fullmakt så anges

- Fullmaktens unika identitet (POAId)

- Fullmaktsgivarens namn

- Fullmaktsgivarens person/organisationsnummer

- Senaste tidpunkt då information om fullmakten hämtades av eller skickades till BKP:n

- Typ av fullmakt

- Giltighet

- Gäller fr o m 

- Textversion

 

<PresenteePartyVerifyCustomerResponse xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://api.fullmaktskollen.se/">
	<Customers>
		<PresenteePartyVerifyCustomerInformation>
			<POAId>800b9de3-04da-45f4-9e00-4dd69de7ad08</POAId>
			<Name>Test Persson</Name>
			<RegistrationNumber>196211262834</RegistrationNumber>
			<ReceivedPOADate>2019-10-29T06:49:52.6</ReceivedPOADate>
			<Type>InformationPrivate</Type>
			<Validity>UntilFurtherNotice</Validity>
			<ValidFrom>2019-04-04T17:27:52.917</ValidFrom>
			<TextVersion>1</TextVersion>
		</PresenteePartyVerifyCustomerInformation>
	</Customers>
</PresenteePartyVerifyCustomerResponse>

 


 

5. Avsluta en prenumeration

api/v1/PresenteeParty/UnsubscribeCustomer

I de fall ett kundförhållande mellan en BKP och en fullmaktsgivare upphör så kan BKP:n avsluta prenumerationen på alla kundens fullmakter, så att det inte längre skickas förändringsmeddelanden till BKP:n.

Exempel

<UnsubscribeCustomerRequest xmlns:i="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://api.fullmaktskollen.se/">
 <RegistrationNo>196211262834</RegistrationNo>
</UnsubscribeCustomerRequest>

Anropet innehåller kundens person- eller organisationsnummer och ett lyckat anrop returnerar 204 No content